VGAN

Informatie bij een noodsituatie? Mobiele telefoon aan!

 NL-Alert | Crisis.nl

 

 

9 op de 10 Nederlanders ontvangen een NL-Alert bij een noodsituatie. Ook 8 op de 10 Nederlanders van 75 jaar en ouder ontvangt NL-Alerts. Dit aantal is lager dan het gemiddelde en wordt bijvoorbeeld veroorzaakt doordat de mobiele telefoon bij deze groep weleens uitstaat. Misschien heeft ook u weleens een NL-Alert gemist. Wilt u er zeker van zijn dat u een NL-Alert ontvangt bij een noodsituatie? Zorg ervoor dat uw mobiele telefoon aanstaat.

 

Zet u uw mobiele telefoon weleens uit? Bijvoorbeeld wanneer u gaat eten, bezoek ontvangt of slaapt? Als uw mobiel uitstaat, bestaat de kans dat u een NL-Alert mist. Want om NL-Alerts te ontvangen, moet uw mobiele telefoon opgeladen zijn én aanstaan. NL-Alerts worden alleen tijdens de noodsituatie verstuurd en komen niet binnen wanneer u uw mobiele telefoon op een later moment weer aanzet. Staat uw mobiele telefoon uit, dan mist u het NL-Alert. Om NL-Alerts te ontvangen is het belangrijk dat uw mobiel aanstaat. Laad ‘m op en laat ‘m aan.

 

Een NL-Alert klinkt anders dan een sms of WhatsApp-bericht. Voor het ontvangen van NL-Alerts hoeft u verder niets in te stellen op uw mobiele telefoon, het werkt automatisch. Het is gratis en anoniem, uw telefoonnummer blijft onbekend. Naast NL-Alert op uw mobiel, ziet u NL-Alerts ook op steeds meer digitale reisinformatieschermen van het openbaar vervoer en digitale reclameborden.

 

Mocht het toch een keer gebeuren dat uw mobiele telefoon uit staat, dan kunt u erop vertrouwen dat u op andere manieren geïnformeerd wordt bij een noodsituatie. Het is wel verstandig om te vragen of uw buren of familie u informeren bij een noodsituatie. Zo weet u zeker dat u op de hoogte bent.

 

NL-Alert testbericht

Wilt u weten hoe het is om een NL-Alert te ontvangen? Op maandag 6 december rond 12:00 uur zendt de overheid een NL-Alert testbericht uit. Aan de hand van het testbericht ervaart u hoe een NL-Alert klinkt en eruit ziet. Zorg er dus voor dat uw mobiel aanstaat, zodat u het NL-Alert testbericht kunt ontvangen.

 

Geen NL-Alert ontvangen, wel geïnformeerd*

“Ineens stond mijn bovenbuurman Paul weer voor de deur. Ik dacht dat hij iets was vergeten nadat we die ochtend een kopje koffie hadden gedronken”, zegt Marja (82). “Dat bleek niet het geval. Paul had een NL-Alert ontvangen over een brand bij het tuincentrum verderop en vroeg of ik dat ook had ontvangen. Nee, zei ik, mijn mobiele telefoon stond uit. Gelukkig was Paul behulpzaam en hielp hij mij met het dichtdoen van de ramen. De volgende keer laat ik mijn mobiele telefoon aanstaan, zodat ik zeker weet dat ik NL-Alerts ontvang.”

 

Het belang van NL-Alert

NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid dat u waarschuwt en informeert over noodsituaties. Denk aan een grote brand, rookwolk met giftige stoffen of onverwacht noodweer. In een NL-Alert staat uitgelegd wat er aan de hand is, wat u moet doen en waar u meer informatie vinden. Ontvangt u een NL-Alert op uw mobiele telefoon? Dan weet u meteen wat er bij u in de buurt aan de hand is, wat u moet doen en hoe u anderen hierbij kunt helpen.

 

Over de campagne

Om beter te waarschuwen en te informeren bij noodsituaties, is er de NL-Alert campagne ‘Laad ‘m op en laat ‘m aan’. De campagne stimuleert mensen van 75 jaar en ouder om hun mobiele telefoon aan te laten staan zodat zij een NL-Alert altijd kunnen ontvangen. Kijk voor meer informatie over NL-Alert op crisis.nl/nl-alert.

 

*dit is een fictief ervaringsverhaal

 

VGAN

Postbus 1
3645 ZJ Vinkeveen

06-19728801

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Aanmeldformulier

Login